اهمیت برنامه ریزی

*برای امتحانات مدرسه در سالهای قبل، نیاز به آمادگی از مدت‌ها قبل نداشتیم. یک یا دو روز کافی بود، اما چگونه می‌توانیم 24 تا 25 کتاب را با شیوه شب امتحانی، قبل از کنکور بخوانیم و نتیجه خوب هم بگیریم. این کار شدنی نیست. برای کنکور باید از مدت‌ها قبل خود را آماده کنیم.

*برای کنکور نیاز است با رعایت برخی اصول و مرور مطالب قبلی در کنار مطالعه دروس جدید، همه مطالب را در حافظه خود نگاه داریم.

*در سال‎های قبل از کنکور، امتحانات هر درس جدا از هم و در طی 1 یا 2 ساعت برگزار می‌شد ولی در کنکور باید سوالهای همه دروس را یک جا و در یک زمان محدود، طی 4 ساعت و 10 دقیقه پاسخ دهیم.در این حالت تمرکز، تسلط و سرعت عمل، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ پس باید این موارد در طی 1 سال آموزش داده شود.

*در برنامه‌ریزی برای کنکور، اولویت‌بندی و زمانبندی دروس اهمیت زیادی دارد. باید با برنامه‌ریزی صحیح، تعادل مطالعاتی همه دروس را رعایت کنیم. دقت کنید تعادل به معنی برابری نیست. مشخص کنید در چه زمآنهایی از روز یک درس را بهتر یاد می‌گیرید و حتما عمومی‌ها را در بین دروس اختصاصی قرار بدهید. تنوع بین دروس باعث می‌شود خستگی حین مطالعه کمتر شود و همچنین تعداد تکرار دروس در طی یک هفته بیشتر شود.

اصول برنامه ریزی:

  1. متعهد بودن به مطالعه هر روزه دروس ( اینکه هر روز درس بخوانید و انرژی خودتان را در طول هفته تقسیم کنید طوری که برای هر روز هفته حداقل و حداکثر ساعت مطالعه داشته باشید)
  2. شخصی سازی برنامه مطالعاتی داده شده به شما قبل از شروع به مطالعه
  3. خواندن درس هر روز در همان روز
  4. اولویت بندی و ایجاد تعادل بین دروس
  5. نکته برداری هنگام مطالعه و تست زدن
  6. استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای آموزشی

محبوبه دهقانی _مدیر دپارتمان مربیگری آموزشی مجموعه فرزانگان