تثبیت به روش بازیابی

اکثر دانش آموزان کم و بیش کلمه بازیابی را شنیده اند.ما قصد داریم در این مطلب کوتاه به چرایی مطالعه با روش بازیابی پاسخ دهیم.

بسیاری از دانش آموزان پس از مطالعه یک درس پس از گذشت چند روز سعی در مرور درس به منظور تثبیت موارد مطالعه شده در ذهن خود دارند. از شیوه های رایج میان دانش آموزان برای این مرور می توان به بازخوانی و بازیابی اشاره کرد. بازیابی یک روش مطالعاتی است که ذهن را به چالش می کشد و در مقابل بازخوانی قرار می گیرد. در یک کلام بازیابی یعنی جستجو در حافظه فعال. یعنی آنچه را که ذهن قبلا فرا گرفته است، از حافظه خود فرا بخوانیم.

در بازخوانی دانش آموز عین مطالبی را که قبلا مطالعه کرده است، می بیند و این امر باعث می شود که این قدرت تشخیص را از دست بدهد که آیا با عدم مطالعه دوباره مطلب، می توانسته به سوالات و مسائل پیرامون درس پاسخ بدهد یا نه.
اما در بازیابی ابتدا سعی می شود که بر اساس آموخته های قبلی به مسائل پاسخ داده شود. ذهن به چالش کشیده می شود و دانش آموز به این شناخت می رسد که در کدام بخش ها نیاز به مطالعه دوباره ندارد و در کدام بخش ها نیاز به تکرار و تمرین بیشتر وجود دارد. با توجه به این شناخت، در وقت مطالعه صرفه جویی شده و بازدهی مطالعه بالاتر می رود چون روی مباحث ضروری سرمایه گذاری شده است.

محبوبه دهقانی _مدیر دپارتمان مربیگری آموزشی مجموعه فرزانگان