تغذیه دانش آموزان

لزوم مصرف صبحانه برای دانش آموزان

متخصصان تغذیه به خانواده‌ها توصیه کردند در مورد بازگشایی مدارس با توجه به شیوع کرونا، حتماً بر خوردن صبحانه در کودکشان، جدیت داشته باشند، زیرا صرف صبحانه باعث دریافت مواد مغذی مختلفی برای کودک می‌شود که به افزایش تمرکز و یادگیری درس‌هایش کمک می‌کند. همچنین نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن کودک دارد.

در کودکانی که وعده صبحانه را حذف می‌کنند میزان دریافت میان وعده‌ها و مواد غذایی ناسالم مثل چیپس، پفک، بیسکویت، کیک افزایش پیدا می‌کند و شاهد چاقی و اضافه وزن در این گروه از بچه‌ها خواهیم بود. همچنین کودکانی که دارای چاقی و اضافه وزن هستند عملکرد سیستم ایمنی بدنشان ضعیف‌تر از سایر کودکان است. در نتیجه استعداد ابتلاء به بیماری‌ها در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

منع خوردن غذاهای فرآوری شده

باید خانواده‌ها وعده‌ای هم به عنوان ناهار در اختیار دانش آموزان قرار بدهند تا در زمان مشخص مصرف کنند. بهتر است در وعده ناهار کودکان از غلات سبوس دار استفاده شود همچنین از میوه و سبزیجات تازه و لبنیات در وعده‌های غذایی کودکان استفاده شود. خانواده‌ها به عنوان میان وعده شیرهای کوچک کم چرب در اختیار فرزند قرار بدهند و یا دسر ساده برای او فراهم کنند تا دانش آموز از مواد غذایی فرآوری شده مضر در اوقات گرسنگی استفاده نکند.

او بیان کرد: دانش آموزان تمایل زیادی به مصرف فست فودها و نوشیدنی‌های شیرین و گازدار و مواد غذایی فرآوری شده دارند این در حالی است که مصرف این نوع مواد غذایی می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی کودکان شود پس بهتر است خانواده‌ها توجه زیادی بر مواد غذایی مصرفی فرزندان داشته باشند و به جای این نوع مواد غذایی از میوه‌ها سبزیجات خشکبار آجیل‌ها و مغز جات برای میان وعده‌های کودکان شأن بهره بگیرند. استفاده از همه گروه‌های غذایی مصرف صبحانه، تأمین ویتامین دی از طریق منابع غذایی که سرشار از ویتامین دی بوده ضرروی است، همچنین استفاده مداوم از منابع غذایی حاوی آهن و ویتامین c در دانش آموزان بسیار مؤثر است و خواب کافی و تحرک لازم نیز منجر به افزایش قدرت تمرکز و یادگیری دانش آموزان می‌شود

ویژگی‌هایی تغذیه سالم برای دانش‌آموزان

برنامه غذایی در زمان مدرسه و خارج از مدرسه تفاوت چندانی ندارد، فقط موضوع این است که در این دوره کودکان و دانش آموزان بیشتر به مصرف غذاهای سالم روی بیاورند و خوردن مواد غذایی مضر را متوقف کنند. اگر فردی به عنوان یک محصل می‌خواهد از حداکثر پتانسیل ذهنی و جسمی خود استفاده کند، باید تمام مواد مغذی شامل املاح و ویتامین‌ها را به صورت متعادل و با توجه به نیاز بدنش مصرف کند.

مشکلات جسمی دانش آموزان در مدرسه با تغذیه آن‌ها ارتباط نزدیکی دارد، برای تغذیه سالم دانش آموزان باید به دو اصل مهم یعنی تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی توجه شود، تنوع تغذیه سالم دانش آموزان، مصرف تمام گروه‌های غذایی را شامل می‌شود که عبارتند از:

1- نان و غلات: مانند برنج و مواد غذایی نشاسته‌ای.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر: گروه میوه و سبزیجات در عین حال که تامین‌کننده‌ی فیبر هستند، منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شوند.

پروتئین: گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ، کره، بادام‌زمینی و حبوبات، تأمین‌کننده پروتئین موردنیاز بدن هستند.

۴- لبنیات: مواد لبنی مانند شیر و ماست که علاوه بر تأمین انرژی و پروتئین، منبع بسیار خوبی از کلسیم و ویتامین D برای رشد و استحکام استخوان‌های دانش‌آموزان است.

۵- چربی‌ها: این گروه نیز تأمین‌کننده انرژی و اسیدهای چرب بوده که استفاده کافی از آن‌ها برای تأمین انرژی بدن لازم است. توجه داشته باشید که همواره باید تعادل را در مصرف مواد غذایی مختلف، رعایت کنید. مصرف بیش از حد گروه چربی‌ها خطرات جانبی زیادی به همراه دارد.