نحوه ی برخورد مناسب با فرزندان نوجوان

مقدمه

ما در این سلسله مقالات سعی بر آن داریم تا با دادن اطلاعات دقیق، شما را با دوره‌ی نوجوانی بیشتر آشنا کرده، شاید بتوانیم در سفر والدگری شما و فرزند نوجوانتان، موثر باشیم. این سری مقالات از کتب معتبر تربیتی استخراج شده و برای حصول نتیجه‌ی مفیدتر، توصیه می‌شود که تمام مطالب خوانده‌شود. مطالب دارای ترتیب و پیوستگی محتوایی است.

لیلا حاجی یوسفی- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی- مشاور دبیرستان غیردولتی فرزانگان

نحوه‌ی برخورد مناسب با رفتار فرزندان نوجوان

در دوران بلوغ، تغییرات زیادی در کودکان و همچنین والدین آنها ( سبک زندگی، شیوه‌ی برخورد با کودک…) روی می‌دهد. برخورد با نوجوانان باید به گونه‌ای باشد که به تشدید عصبانیت، عصیانگری و عناد منجر نشود، زیرا چنین روحیاتی به اندازه‌ی کافی در دوران بلوغ وجود دارد.

مهم‌ترین امری که والدین باید به خاطر داشته باشند، این است که آنها دیگر نه با یک کودک، بلکه با یک فرد بالغ روبرو هستند. بسیاری از شیوه‌هایی که در برخورد با کودکان کارایی قابل ملاحظه‌ای دارند، در صورت تجویز برای برخورد با نوجوان، مساله‌ساز می‌شوند. والدین در برخورد با کودکان قادر به استفاده از روش‌های کنترلی هستند ولی این روش‌‌ها در برخورد با نوجوانان کارایی ندارند. در ادامه به نکات مهمی در این امر اشاره شده است:

اجتناب از به کار بردن زور و فشار

هرگاه وارد مشاجره و اعمال فشار بر نوجوانان شدید، بدانید که بازنده خواهید شد. اگر در مواردی با نوجوانان اختلاف پیدا کردید، به جای وارد آوردن فشار، بکوشید قوانینی وضع کنید که از طریق آنها هم از اختلافات پیشگیری کنید و هم اختلافات موجود را حل و فصل کنید.

بهبود و گسترش روابط

با اینکه در این دوران نوجوانان تمایل کمتری به صحبت با والدین دارند، اما همان زمان اندک صحبت هم به نصیحت می‌گذرد. با نوجوانتان وقت بگذرانید، بگذارید رابطه‌ی خوبتان در روزهای بد به کمک شما بیاید.

 مدارا کردن با نوجوانان

این شیوه با دو شیوه‌ی قبلی که عنوان شد، ارتباط مستقیم دارد. اگر بتوانیم کاری کنیم که فرزندمان احساسات، دلبستگی‌ها و ناراحتی‌های خود را آشکار کند، فرصت مناسبی برای مدارا با او و پرهیز از خشونت خواهیم داشت.

شناخت رفتار طبیعی در افراد بالغ

همانطور که قبلا توضیح داده شد، بلوغ دوران تغییرات آشکار است. این ویژگی‌ها و خلقیات را بشناسید و نوجوان خود را درک کنید. آنها دیگر گاهی خوش‌اخلاق هستند، گاهی بداخلاق. گاهی حوصله دارند و گاهی اصلا انرژی ندارند. این روحیات را بپذیرید و با آن مدارا کنید، اینها گذرا هستند.

منبع: به تلخیص و تصرف از کتاب کلیدهای رفتار با نوجوانان/ دکتر دن فونتنل/ ترجمه دکتر مسعود حاجی‌زاده/ انتشارات صابرین